شستن لباس نوزاد با مایع لباسشویی بزرگسال

آیا شستن لباس نوزاد به مایع لباسشویی مخصوص نیاز دارد؟

پوشش نوزاد همواره یکی از مسائلی است که ذهن والدین را درگیر خودش کرده است. بسیاری از والدین در همان ابتدای مشخص شدن بارداری و تعیین جنسیت به سراغ خرید لیست بلند بالایی از لوازم و سیسمونی می‌روند که یکی از مهمترین بخش‌های آن پوشاک و لباس نوزاد است. پدران و مادران عزیز با ذوق و شوقی وصف ناشدنی شروع به خرید انواع و اقسام لباس های مختلف بچه‌گانه‌ی رنگارنگ می‌کنند اما یکی از اصلی ترین چیزهایی که خرید آن را فراموش می‌کنند، شوینده و پاک کننده‌ی مناسب همان لباس‌ها است. شاید اینجا سوالی بوجود بیاید، آیا پوست نوزاد و بزرگسال با هم متفاوت هستند که لباس‌هایشان نیازمند پاک‌کننده مخصوص خود باشد؟ جواب این سوال را در این نوشته به تفصیل برایتان بازگو می‌کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

تفاوت پوست نوزاد و بزرگسالان چیست؟

پیش از پرداختن به اصل موضوع و اهمیت انتخاب پاک کننده‌ی مخصوص لباس نوزادان، باید در ارتباط با این موضوع حرف بزنیم که پوست نوزاد و بزرگسال چه تفاوتی با هم دارند؟ اگر بخواهیم خیلی ساده مطرح کنیم، پوست نوزادان و کودکان از جهات مختلفی مخصوصا ساختار اصلی با بزرگسالان متفاوت است. اول از همه باید گفت سلول‌های سازنده‌ی پوست نوزاد نسبت به پوست یک بزرگسال بسیار کوچکتر هستند. فیبرهای کلاژن موجود در اپیدرم یا لایه‌ی بیرونی پوست نوزادان به نسبت بزرگسالان 20 تا 30 درصد کوچکتر است. اپیدرم بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست است که نقش محافظتی را برعهده دارد و کمتر بودن میزان فیبرهای کلاژنی درون آن باعث افزایش میزان آسیب پذیری خواهد شد. به این دلایل است که می‌گوییم در انتخاب کردن محصولات بهداشتی مرتبط با نوزاد مخصوصا آنها که با اعضای بدن مانند پوست تماس مستقیم دارند، باید بسیار دقت داشته باشید.

 

یکی از مواردی که در سلامت پوست نوزاد اهمیت ویژه‌ای دارد، جنس لباسی است که به تن می‌کند. لباس نوزاد باید از پارچه‌ای تهیه و دوخته شود که در کنار زیبایی، مقاومت در برابر فرسایش و راحتی، از ایجاد هرگونه حساسیت و آلرژی های پوستی جلوگیری کند. این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که شما والدین محترم به جای استفاده از لباس‌های بافته شده از الیاف مصنوعی، به سراغ پارچه‌های ارگانیک و طبیعی بروید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع لازم است حتما بلاگ " بهترین پارچه برای لباس نوزاد " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مایع لباسشویی مخصوص نوزاد چیست؟

همانطور که دیدید پوست نوزادان و کودکان با بزرگسالان تفاوت‌های بسیاری دارند، به همین دلیل باید از لوازم بهداشتی مخصوص کودکان نیز استفاده شود. یکی از مهمترین محصولاتی که با سلامت پوست نوزادان ارتباط مستقیم دارد، مایع لباسشویی است. مایع لباسشویی مخصوص کودکان، با در نظر گرفتن جنس متفاوت سلول‌های سطحی پوست و میزان آسیب پذیری‌شان در کنار در نظر گرفتن ابعاد و جنس لکه‌هایی که ممکن است روی لباس یک نوزاد به وجود آید، با فرمولاسیونی خاص طراحی و تولید می‌شود تا علاوه بر تمیز کردن لباس کودکان، هیچگونه حساسیت و بیماری پوستی نیز برای آنها به وجود نیاورد.

 

جالب است بدانید مایع لباسشویی مخصوص کودکان نیز خود به دو دسته‌ی مجزا تقسیم بندی می‌شود. مایع لباسشویی مخصوص نوزادان و مایع لباسشویی مخصوص کودکان بالای یکسال. به نظر شما دلیل جدا کردن گاین دو گروه چیست؟ همانطور که در پاراگراف قبل گفتیم، لکه هایی که روی لباس به وجود می‌آیند جنس و ابعاد خاصی دارند. برای مثال خیلی کم پیش می‌آِید که روی لباس یک نوزاد لکه‌ی روغن موتور خودرو دیده شود. حال باید به این توجه کرد که لکه‌هایی که روی لباس کودکان بالای یکسال و نوزادان زیر یکسال نیز به وجود می‌آیند نیز جنس متفاوتی با هم دارند. برای مثال بیشتر لکه‌های لباس نوزادان ناشی از شیر، غذاهای کمکی، قطره آهن و مولتی ویتامین هاست. اما از سوی دیگر نوزادان بالای یکسال با توجه به اینکه دیگر قابلیت راه رفتن پیدا کرده اند و رژیم غذایی متفاوت تری هم دارند، بیشتر با لکه های خاک، چمن، آبمیوه و شکلات روی لباس‌هایشان روبرو می‌شویم.

 

از آنجایی که شایع‌ترین لکه‌ای که روی لباس نوزاد ممکن است دیده شود، لکه‌های حاصل از خوردن شیر است، ما قبلا در بلاگی به نام " چگونه لکه شیر را از روی لباس نوزاد پاک کنیم " به نحوه تمیز کردن لباس نوزاد پرداخته‌ایم به همین دلیل توصیه می‌کنیم این بلاگ را از دست ندهید.

 

سخن پایانی

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با درست یا غلط بودن شستن لباس نوزاد با مایع لباسشویی بزرگسال آشنا کنیم. همانطور که دیدید، پوست نوزادان با بزرگسالان از جهات گوناگونی متفاوت است. پوست نوزادان به علت های مختلفی نسبت به بزرگسالان ضعیف‌تر و آسیب پذیر تر است به همین دلیل باید در استفاده از لوازم بهداشتی مرتبط با آنها دقت بیشتری به خرج داد. در انتهای این نوشته به شما توصیه می‌کنیم برای مشاهده‌ی طرح‌های مختتلف لباس‌های الا که تماما از الیاف و پارچه‌های نخ، کتان و پنبه کاملا ارگانیک تهیه شده‌اند، به صفحه پوشاک در این وب سایت سر بزنید.

 

مطلب های تصادفی